WI-STOP
< Projeler Sayfası
Proje Adı
Kablosuz Duracak Düğmesi
Şirket Adı
MAN Türkiye A.Ş.
Şirket Mentoru
Akın Zeybek
Akademik Mentor
Prof. Dr. Tolga Mete Duman
Asistan
Ahmet Rahmetullah Çağıl
Takım Üyeleri
Murat Mert Alıcıaslan,
Serdarcan Dilbaz,
Ecesu Ildız,
Kayra Uzun,
Ali Batuhan Yardım
Özet
Kablosuz Duracak Düğmesi, kablolama ve enerji kaynağı gerekliliğini ortadan kaldırmayı amaçlayan
bir toplu taşıma aracı duracak düğmesidir. Düğme dizaynı, durma sinyalini tamamen kablosuz ve
bataryasız bir şekilde gönderebilmek için gerekli enerjiyi, düğme içerisine yerleştirilmiş küçük bir
üniteyle üretecektir. Bunun sonucunda, kablolama sürecine ihtiyaç olmaması sayesinde sermaye
tasarrufu, daha yüksek teknoloji ürün sayesinde pazar avantajı ve bakım masraflarındaki düşüş
amaçlanmaktadır. Temiz enerji, yakıt tasarrufu, Türkiye içi AR-GE ve üretim ise ikincil hedeflerdir. Bu
kriterleri sağlayan düğme, piezoelektrik teknikler ve elektromanyetik indüksiyon prensipleri
kullanarak tasarlanacaktır. Spesifik olarak, piezo kiriş ve manyetik olarak süspanse edilmiş mıknatıs
ile elektromanyetik indüksiyon, otobüs motorundan ve yoldaki tümsek/çukurlardan gelen
titreşimleri hasat edebilir özelliktedir. Piezo yığın ise düğmeye basıldığında aktarılan enerjiyi
değerlendirme kabiliyetine sahip özelliktedir. Bu yöntemlerin tekil ya da ortaklaşa olarak
değerlendirilmesiyle düğmenin enerji hasadı ünitesi tasarlanacaktır. Verici-alıcı ünitesi ise 433 MHz
merkez frekansında, GKA (Genlik Kaydırmalı Anahtarlama) modülasyonu aracılığıyla iletişim
kuracaktır. Her düğme başına, 1 byte’ı özgün düğme numarası, 3 byte’ı otobüs numarası ve 2 byte’ı
başlık olmak üzere 6 byte’lık bir sinyal kodlanacaktır. Tek bir veri iletimi 48 milisaniye sürmekle
beraber, farklı duraklarda iki durma düğmesine basış arasında takribi 5 mJ’lük saklanmış enerji ile
500 milisaniyelik iletime olanak tanıması sayesinde hata düzeltmesi de tekrar gönderilen sinyalleri
kullanarak yapılacaktır. Düğme, MAN Türkiye A.Ş. ile ortaklaşa bir çalışma ile dizayn edilecektir.
Abstract
The Wireless Push Button is a public transportation vehicle stop button intended to render wiring
and power source obsolete. The button design will incorporate an energy harvesting unit inside its
casing to generate the energy required for transmitting stop signal completely wirelessly and
batterylessly. As a consequence, the capital savings by phasing out manufacturing processes for
wiring and power source, market advantage due to higher technology product and decrease in
maintenance cost are planned to be achieved. Green energy, fuel savings and production in Turkey
are the secondary motivators. To design a button satisfying given criteria, piezoelectricity and
electromagnetic induction will be utilized. Specifically, piezocantilever and magnetically suspended
electromagnetic inductor are the devices that are capable of harvesting vibration energy coming
from the bus engine and the bumps in the road. Piezo stack is capable of making use of the energy
expanded during a button press. A choice or combination of these methods will be utilized to realize
the energy harvesting unit of the design. Transmitter-receiver unit will operate at 433 MHz and will
be modulated using ASK (Amplitude Shift Keying). A unique 1 byte button ID and 3 byte bus ID will
be encoded into transmitted signal totaling up to 6 bytes, including the 2 byte header. A single
transmission will be 48 milliseconds and with a stored energy of 5 mJ between two button presses,
the signal will be retransmitted over 500 milliseconds which will also enable error correction using
the retransmissions. The design will be completed in collaboration with MAN Türkiye A.Ş.